rollei   QBM Mount Objektivprogramm

(c) Frank Mechelhoff
                                                              update 4. Juni 2006                    This page in english English Language

Prospekt 1973
(Prospekt von 1973)
Mit 46mm Innenweite war das 1970 von den Rolleiwerken entwickelte QBM (Quick Bayonet Mount) ebenso dimensioniert wie das damals fortschrittlichste der Nikon F - und damit größer als Exakta (37mm), Praktica/Pentax screwmount (40mm), Minolta (45mm) und die Außenbajonette von Zeiss-Ikon/ Icarex. Größer waren Canon-FL und die 1975 vorgestellten Contax (C/Y), Canon FD und Pentax K (alle 48mm).

In der ersten Version (heute QBM-1 genannt) gab es keine Übertragung für Offenblendmessung (Blendenübertragung) und die Art wie es beim QBM-2 dann realisiert wurde lässt darauf schliessen dass es beim Design nicht mitbedacht wurde - und das obwohl Leicaflex und Topcon, ja sogar Praktica Electric die Offenblendmessung mit Blendenübertragung teils seit den frühen 60'er Jahren beherrschten!

Dennoch stand für die damals modernste und bestdesignte deutsche SLR bald ein attraktives Programm an Objektiven der Hersteller Carl Zeiss (Oberkochen) und Schneider-Kreuznach zur Verfügung. Allerdings gab es auch Lücken im Programm: so gab es zwei 85er, aber kein 100/105er, das von vielen Fotografen als bessere Ergänzung zum 50er betrachtet wird. Es gab kein 28er (dafür ein 25er das etwas lang geraten war durch die Distagon-Konstruktion). Es gab kein einziges Zoom-Objektiv, aber dafür gleich drei 135er, und bloß ein mässig lichtstarkes 200er - das war auch die längste Brennweite. Das 2.8/180 "Olympia"-Sonnar aus der Contarex-Baureihe wurde ebensowenig im QBM-mount angeboten wie das 4/250er oder 5.6/400er, die es für die Contarex  mit Schnellfokussiereinrichtung, die als 4-Linser allerdings auch nicht modernste Konstruktionen waren.

Allerdings gab es M42-Adapter mit Springblendenübertragung mit denen man dObjektive von Carl Zeiss Jena und Pentax verwenden konnte. Im ganzen hatte es noch nie zuvor eine westdeutsche SLR mit so reichhaltigem Objektivprogramm gegeben!

Objektivprogramm Frühjahr 1973 (QBM-1)

Objektiv Blende Bildwinkel Linsen-
aufbau
Max. Baulänge Länge: Auflage bis Objektivvorderkante Max. Durchmesser Gewicht
Carl Zeiss Distagon HFT
1:3,5/15 mm
[in Vorbereitung]
3,5-22 109° 11 / 9 90,5  mm 82  mm 85  mm             619g
Carl Zeiss F-Distagon HFT
1:2,8/16 mm
2,8-16 180° 8 / 7 68  mm 60  mm 70  mm 343g
Carl Zeiss Distagon HFT
1:4/18 mm
4   -22 99° 10 / 9 61  mm 51,5  mm 70  mm 300g
Carl Zeiss Distagon
1:2,8/25 mm
2,8-22 80° 8 / 7 64  mm 57  mm 62  mm 310g
Carl Zeiss Distagon HFT
1:1,4/35 mm
[in Vorbereitung!
1,4-16 61° 9 / 8
"floating elements",
asphärische Linse
85  mm 75  mm 70  mm 471 g
Carl Zeiss Distagon
1:2,8/35 mm
2,8-22 61° 5 / 5 53  mm 46  mm 62  mm 210g
Schneider SL-Angulon
1:2,8/35 mm
2,8-22 63° 7 / 6 46,5  mm 39  mm 62  mm 206g
Carl Zeiss Planar HFT
1:1,4/50 mm
1,4-16 46° 7 / 6 47,5
 mm 38  mm 62  mm 230g
Carl Zeiss Planar
1:1,8/50 mm
1,8-16 45 o 7 / 6 47  mm 40  mm 62  mm 185g
Schneider SL-Xenon
1:1,8/50 mm
1,8-16 45 ° 6 / 4 47  mm 39  mm 62  mm 234g
Carl Zeiss Planar HFT
1:1,4/85 mm
1,4-16 29° 6 / 5 72  mm 65,5  mm 70  mm 537g
Carl Zeiss Sonnar
1:2,8/85 mm
2,8-22 29° 4 / 4 52  mm 44  mm 62  mm 193g
Carl Zeiss Sonnar HFT
1:2,8/135 mm
2,8-22 18° 4 / 4 97,5  mm 89,5  mm 62  mm 450g
Carl Zeiss Tele-Tessar
1:4/135 mm
4   -32 19° 4 / 4 98
 mm 91  mm 62  mm 374g
Schneider SL-Tele-Xenar
1:3,5/135 mm
3,5-22 18° 5 / 5 84  mm 77,5  mm 62  mm 388g
Carl Zeiss Tele-Tessar
1:4/200 mm
4   -32 13 ° 6 / 5 134  mm 126  mm 76mm 579g

Insgesamt 16 Objektive (alles Festbrennweiten); davon 13 Carl Zeiss (Oberkochen) und 3 Schneider-Kreuznach
(fettgedruckt: das ursprüngliche Objektivprogramm von 1971)

Carl Zeiss (Oberkochen) lenses for Rolleiflex SL35 (QBM) Series
In the first years of QBM-1 and -2 series all were made in Germany and marked Carl Zeiss HFT. Later they changed production to Singapore under Zeiss license (Planar, Distagon, Sonnar HFT Made by Rollei,  Made in Singapore). Obviously machine tools were transferred from Oberkochen to Singapore as well (around 1975?). The more expensive lense series were kept to build in Germany under Rollei or Carl Zeiss name. In the second series (rubberished rings) few lenses were actually made by Zeiss, most by Rollei. With takeover of 
Optical Works Voigtländer (1975) their old design names Color-Skoparex (wideangle), Color-Ultron (50mm) and Color-Dynarex (telephoto) were also absorbed by Rollei, but just as an additional label for Carl Zeiss designs

the whole program
Nice set, isn't it? - the picture including the MF (6x6), 126er Film, Minox, Super 8 movie film, strobes, slide projectors is even more impressive and too big to show here....


Differences between QBM versions

QBM I (1-design)
automatic diaphragm (working aperture metering only with A/M-switch on the lens
for Rolleiflex SL-35 (1970)
QBM II
(2-pin design)
automatic diaphragms plus aperture control pin (open aperture-metering)
for Rolleiflex SL-350
(1974)
QBM III
no change to version II except leather surface

QBM IV
automatic diaphragms plus aperture control pin plus highest-aperture control pin (for exposure time priority automatic exposure programs)
for Rolleiflex SL2000F (1981)

qbm1

This is the original Rolleiflex Quick Bayonet Mount type I. The pin F closes the diaphragm when the shutter button is pressed. Switch B switches automatic aperture on and off. 1 PIN design

qbm2

This is the Rollei Quick Bayonet Mount type II introduced for the SL 350 with open aperture metering. 2 PIN design. Pin C simulates the diaphragm value for the metering system. Sliding pin C simulates the aperture setting for the light metering system.
qbm3 This is the Rollei Quick Bayonet Mount type 3 introduced for SL 35 M, SL 35 ME and SL 35 E cameras. 2 PIN design. No technical differences with Bayonet type II, only a design change with diamond grid leather surfaces instead of metal.
qbm4

openaperture
This is the latest Rollei Quick Bayonet Mount type IV needed for SL 2000F, 3003 and 3001 to use all functions, the 3 PIN design.
  1. Marked F: Pin to close diaphragm when shutter is released (was also part of lenses type 1 through 3)
  2. Marked C: Sliding lever to simulate selected diaphragm settings (also on lenses type 2 & 3)
  3. Marked E: Ridge with a recessed depth level, getting deeper with smaller apertures, to transmit the largest opening of the lens for correct display in LED indicators in the viewfinder (depending on the depth of the ridge, the aperture PIN is depressed into the camera bayonet). A  surface which is flush with the rear end of the revolving aperture ring, indicates f 1.4 so all older 1.4 maximum aperture lenses will be read correctly. For lenses with max aperture from 1.8 to 4.0 or smaller, it matters.


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